Învăţarea regulilor de circulaţie trebuie făcută pas cu pas, dar şi asociată cu exerciţii prin care să ne asigurăm că un copil nu asimilează mecanic ceea ce-l învăţăm, fără să înţeleagă despre ce este vorba.
De exemplu, regula ”nu e voie să treci pe roşu!” nu e suficient să fie doar emisă, repetarea ei ca un robot de către copil fiind insufucientă. Ea trebuie explicată – e necesar să răspundem la întrebarea firească a copilului, ”de ce nu e voie să treci pe roşu?”.
Continuând acest exemplu, trebuie să ne asigurăm că există deja noţiunile de bază ţinând de pietoni, vehicule, trotuar, stradă, trecere pentru pietoni, semafoare, semnificaţia lui ”roşu” şi a lui ”verde”. Cel mai simplu pentru copii este dacă se aplică regula de învăţare prin jocul-scenetă.
Copilul are rolul pietonului care vrea să traverseze, iar părinţii pot fi ”vehiculele” de pe şosea. Foarte important în procesul de înţelegere este experimentarea ”accidentului”: copilul e pus să ”traverseze” pe roşu, când celelalte ”vehicule” au verde, deci survine momentul ”impactului” din cauza nerespecătării regulii.
Evident, fiind vorba despre un joc, copilul nu exerimentează urmările negative din viaţa reală, tocmai de aceea trebuie făcută asocierea între posibilul accident si experienţe neplăcute din viaţa sa – în general, incidente specifice copilăriei: căzături, julituri, orice experienţă care i-a cauzat durere celui mic. Se poate recurge şi la alte mijloace: de la scheme şi desene până la utilizarea jucăriilor, mici sau mari. Însă implicarea directă a copilului într-un ”incident” asigură un grad mai mare de înţelegere a fenomenului.
Foarte important de reţinut: de cele mai multe ori, încercarea de a impune cu forţa o anumită regulă ”Ţi-am spus că nu ai voie să treci pe roşu!” (eventual şi asociată cu mijloace punitive fizice – deşi ”bătaia e ruptă din rai” e de preferat să fie evitată pe cât posibil) nu va avea rezultatele scontate. Dimpotrivă, asocierea dintre neînţelerea regulii şi creşterea frustrărilor din această cauză va duce la încălcarea ei, fie din neatenţie, fie din mod voit. Cu urmările de rigoare, pe care nu le doreşte niciun părinte.
Aşadar, în procesul de învăţare a regulilor de circulaţie, părinţii (sau educatorii) trebuie să se asigure permanent că micii pietoni înţeleg DE CE au fost create aceste reguli. Ceea ce înseamnă că, pe lângă partea teoretică, e imperios necesar să existe şi partea practică-experimentală. Care, de multe ori, are efect pe termen lung, contribuind la dezvoltarea logicii şi a analizei exhaustive şi în celelalte aspecte ale vieţii.